Søg
Close this search box.

16. maj 2024

Er der en digital arkitekt til stede?

Fokus på brugere og design med mennesket i fokus kan give Danmark en unik konkurrencefordel, som skal gøre os til det førende land i Europa, når det gælder udviklingen af nye digitale løsninger. De bedste it-løsninger er dem, hvor teknologien næsten forsvinder i baggrunden og hjælper os med de løse de opgaver, vi har brug for.

AF THOMAS RIISGAARD HANSEN, DIREKTØR I DIGITAL RESEARCH CENTRE DENMARK

I programmet ”Er der en arkitekt til stede?” på DR stiller Ane Cortsen spørgsmålet: Hvordan kunne en arkitekt designe en så kontroversiel bygning? Det samme spørgsmål kunne man lige så godt stille om en række af de it-løsninger, der udrulles i Danmark. Har der været en it-arkitekt til stede?

Lighederne mellem bygningsdesign og udvikling af it-løsninger er mange. Ligesom glas, sten, beton og stål kan kombineres til smukke og inspirerende bygninger eller det stik modsatte, kan software også udvikles til enten at lette vores hverdag eller give os frustrerende brugeroplevelser, der helt kan få os til at opgive den digitale løsning – hvis det overhovedet er en mulighed.

Den danske arkitekt Jan Gehl er kendt for at tænke byplanlægning med udgangspunkt i mennesket og mødet mellem mennesker. På samme måde er det afgørende at tænke mennesket ind i den måde, vi designer teknologi på.

De bedste løsninger

De bedste it-løsninger er dem, hvor teknologien næsten forsvinder i baggrunden og hjælper os med de løse de opgaver, vi har brug for. Det er vores smartphone, der automatisk låser op med avancerede ansigtsgenkendelsessoftware, betalingsappen som let formidler betaling via telefonen, sundhedskortet, der altid er på telefonen, og de mange netbutikker, der med få klik lader os bestille den vare, vi mangler.

Desværre er der også mange eksempler på det modsatte. For nyligt skulle jeg betale en biblioteksbøde på 20 kr. Fra jeg klikkede på betalingslinket og blev bedt om at logge ind med MitID, skulle jeg navigere igennem kommunens gældsinddrivelsessystem, før jeg til sidst blev stillet videre til MobilePay, hvor jeg kunne overføre de 20 kr. Og medierne er fulde af lignende eksempler.

I modsætning til en bygning kan en digital løsning udrulles til en stor del gruppe mennesker på meget kort tid. Således kommer både de gode og de dårlige løsninger hurtigt til at påvirke rigtig mange brugere. Skal vi have hele Danmark med på digitaliseringsbølgen, er udfordringen ikke nødvendigvis den digitale teknologi, men snarere manglen på brugerinddragelse og design, inden en ny digital løsning rammer brugerne.

Hvor er arkitekten?

I Danmark har vi mere end 40 års erfaring med design af digitale løsninger med mennesket i centrum som faglig disciplin på de danske universiteter. Det er nu vi skal udnytte al den viden og erfaring og inddrage brugernes perspektiv fra start til slut, fordi det netop er dem, der har dybdegående domænekendskab, erfaringer, viden og kompetencer, som er afgørende for at skabe vellykkede it-løsninger.

Vores erfaring med forskning inden for design af digitale løsninger ud fra et brugerperspektiv kan blive en unik konkurrencefordel, som vi kan udnytte til at positionere Danmark som en af de førende nationer i Europa inden for forskning og udvikling af nye digitale produkter.

Vores mål bør være at udvikle it-løsninger og teknologier, der ikke kun er teknologiske bedrifter i sig selv, men som primært sigter mod at gøre vores dagligdag lettere og mere effektiv.

Nu og her bør vi fejre de brugervenlige digitale løsninger, vi faktisk har i Danmark, for desværre er der løsninger nok til et nyt program med titlen: ”Er der en digital arkitekt til stede?”

Denne klumme blev bragt i ITWatch den 15. maj 2024