23. oktober 2023
DTU’s LearnT Konference 2023 var arrangeret af Center for Digital Læringsteknologi ved DTU Compute med støtte fra DIREC. Konferencen kastede lys over det hastigt udviklende felt af digitale læringsteknologier og samlede et imponerende panel af eksperter og deltagere fra universitetsverdenen og erhvervslivet.
Foto: DTU
Førstedagen af DTU’s LearnT-konference tiltrak et halvt hundrede deltagere og var dedikeret til digital læringsteknologi i uddannelsessystemet, mens konferencens anden dag blev et endnu større tilløbsstykke og fokuserede på digital læringsteknologi på arbejdspladsen.
Konferencen gav deltagerne en værdifuld viden og indsigter i fremtidens læringsteknologier og udforskede i praksis, hvordan teknologi kan forvandle uddannelsessektoren og arbejdsmiljøet.
Digital læringsteknologi i uddannelse
Den første dag bød på 11 indbudte talere og havde fokus på forskning, casestudier og teknologiske løsninger inden for digital læringsteknologi i uddannelsessektoren.
Højdepunkterne inkluderede præsentationer som “Learning Design and Chemical Engineering Education” og “Change to Old School EdTech Practices in Education vs. Modern Digital Services in Our Private Lives.” Også højaktuelle emner som kompetenceafbildning og tilpasning i sygeplejeuddannelser og strategisk forskning inden for uddannelse var vigtige temaer på dagen.
Konferencens vært, Associate Professor Md. Saifuddin Khalid, faciliterede små workshops mellem præsentationerne, og der blev introduceret forskellige finansieringsmuligheder, som skal støtte projektudviklingen inden for digital læringsteknologi.
Digital læringsteknologi på arbejdspladsen
Andendagen var helliget digital læringsteknologi på arbejdspladsen og inkluderede en stribe spændende præsentationer om forskning, samarbejde mellem EdTech-virksomheder og DTU samt teknologiske løsninger og tjenester.
Dagens øvrige temaer omfattede blandt andet brugen af XR-teknologier i træning, gamificeret oplæring og anvendelsen af AI til vækst og udvikling.
VR giver helt nye muligheder i praksis
Blandt deltagerne var Jesper Pedersen, Head of Department for Digital & Education hos Rambøll, som tog flere spændende pointer med sig hjem – især var han overrasket over, hvordan digital læringsteknologi udvider mulighederne i det fysiske univers. Opdagelsen understreger det store potentiale, som ligger i digital læringsteknologi og dens muligheder for at forbedre uddannelse og træning i både uddannelsessektoren og erhvervslivet, mener Jesper Pedersen.
“Med digitale løsninger får vi endnu flere muligheder for at demonstrere ting i praksis – med VR kan du fx repræsentere ting som støv, som du ikke kan se i virkeligheden.”
Jakob Frølund, HR-Director og ansvarlig for Training Academy hos Copenhagen Airports var især inspireret af DTU’s progressive tilgang til at omfavne AI og aktivt opstille forventninger til integrationen af AI i både undervisningen og de studerendes læringsprodukter.
”DTU’s tilgang til AI er inspirerende, dristig og ambitiøs, fordi den stiller fornyede krav til undervisning og læring – med mange ukendte faktorer. Det har inspireret mig til at tænke, at læring netop handler om at finde nye tilgange og fremme innovation som svar på udfordringer, som aldrig er set før.”
Welcome by Professor Jan Madsen, Director, Department of Applied Mathematics and Computer Science, Technical University of Denmark (DTU).
To facilitate collaboration, the host of the event, Associate Professor Md. Saifuddin Khalid, Leader of LearnT Centre, organized small workshops between the presentations and to introduce funding sources, Thomas Gredsted, Funding Support & Project Coordinator, Department of Applied Mathematics and Computer Science, DTU introduced some platforms and funding venues during a talk on “EdTech Annual Funding Wheel”.
Welcome and talk on Digitalization in Engineering Education at DTU and Continuing Education by Professor Philip John Binning, Senior Vice President, Dean of Graduate Studies and International Affairs, Technical University of Denmark (DTU)