Søg
Close this search box.

20. november 2023

Digital Tech Summit 2023: Kritisk tænkning og programmering på skoleskemaet

Den hastige udvikling af kunstig intelligens (AI) ændrer vores samfund og påvirker alt lige fra daglige opgaver til sundhedspleje. Denne udvikling kræver en ændring i færdigheder, der lægger vægt på menneskelige kvaliteter som kreativitet og kritisk tænkning.

I takt med at rutineopgaver bliver automatiseret, får enkeltpersoner brug for et dynamisk færdighedssæt for at supplere den kunstige intelligens. Desuden understreger etiske overvejelser i AI-beslutningstagning vigtigheden af gennemsigtighed og ansvarlighed. At kunne tilpasse sig dette ændrede scenarie kræver en bred diskussion blandt samfundsaktører om AI’s rolle.

Årets Digital Tech Summit dannede rammen for et sådant diskussionsforum. Med over 4.000 deltagere, 100 faglige oplæg fra 8 scener og 80 virksomheder, startups og organisationer i udstillingsområdet samledes universiteter, virksomheder og lovgivere for at drøfte udviklingen og brugen af AI.

DIREC havde inviteret Vicedirektør i Dansk Erhverv, Casper Klynge, professor ved ITU og Lund Universitet, Thore Husfeldt, og Angel Investor samt CCO hos Trifork, Line Sørensen, til at diskutere virkningen af generativ AI i virksomheder og uddannelse.

Ifølge Thore Husfeldt importerer vi videnarbejdere som matematikere, dataloger og softwareudviklere fra andre lande, fordi vi har opgivet at undervise vores egen befolkning i konkrete og vanskelige emner. Han finder det både pinligt for fortiden og bekymrende for fremtiden og opfordrer danske virksomheder til at hjælpe med at ændre denne udvikling ved at kræve, at danske børn og unge undervises i vanskelige fag som matematik og datalogi i skolen.

Vi kunne ikke være mere enige.

Læs artikel om debatten i Ingeniøren