4. juli 2024
Undervisning i datalogifag til større grupper af studerende bør naturligvis udnytte moderne digitale teknologier, hvor det er muligt. Dette projekt undersøgte først muligheden for at skabe delte undervisningsressourcer ved hjælp af nationale cloud-ressourcer. På grund af den store variation i Learning Management Systems (LMS’er) anvendt på tværs af danske universiteter blev projektet imidlertid drejet mod en mere græsrodsbaseret tilgang for at støtte eksisterende initiativer.
I projektet Software Infrastructure for Teaching at Scale er der udført forskellige eksperimenter på danske universiteter for at forbedre undervisningen i stor skala.
Tre eksperimenter fokuserede på (semi)automatisering af feedback på programmeringsopgaver ved brug af Git, CI-værktøjer og specialudviklet software. Andre eksperimenter sigtede mod at udvide læringsplatforme ved at tilføje funktioner eller skabe flere øvelser. Et eksperiment tog fat på udfordringer med onboarding for nye lærere og undervisningsassistenter ved at udvikle standardiserede retningslinjer.
Endelig blev der udviklet to værktøjer til at lette eksamensplanlægning og tildeling af studenterprojekter, hvilket gav grafiske grænseflader til bedre håndtering af studerendes arbejdsbyrder og præferencer.
Læs om eksperimenterne i projektrapporten.